Op moment van schrijven staat de teller op 97 uur speeltijd. Ik houd van Motorsport Manager, al heb ik de game ook intens gehaat. En waarschijnlijk ga ik het straks ook weer haten. Om er daarna weer van te houden. Ik zal jullie up-to-date brengen met het hoe en waarom.
Meer gesproken verhalen horen? Abonneer je op onze podcast Laadscherm Voorgelezen
Zoals de naam al aardig weggeeft, manage je in Motorsport Manager een eigen autoraceteam. Je hebt twee coureurs, een reservecoureur, monteurs en pitcrew die je aan het werk zet. Je monteurs sleutelen aan je chassis gedurende een raceseizoen, terwijl jij de beste opstelling voor je pitcrew tijdens races bedenkt. Bij die races instrueer je jouw coureurs en vertel je ze wanneer ze moeten pitten, inhaalacties moeten maken of juist de banden dienen te sparen.
De kracht van Motorsport Manager is dat zowel het managementgedeelte als de daadwerkelijke races precies genoeg te doen geven. Gedurende het seizoen beantwoord je onverwachte mailtjes, bepaal je welke auto-onderdelen verbeterd moeten worden en scout je nieuwe racetalenten. Tijdens races ben je druk in de weer met het weer, hoe je coureurs presteren en probeer je met slimme strategieën de concurrentie een raceband voor te zijn. Waar echte Formule 1-races behoorlijk saai worden door doorberekende pittactieken, is het ontzettend leuk om zelf de touwtjes in handen te hebben.
Slechte communicatie
Maar Motorsport Manager heeft één groot probleem. Het spel weet niet goed uit te leggen hoe bepaalde spelelementen nou echt werken. Hoe ‘goed’ een voorvleugel op je auto is, wordt uitgedrukt in een getal, maar fans hebben al druk ge-A/B-test om tot de conclusie te komen dat er nauwelijks verschil is tussen een state of the art-neus of een brak modelletje. Hetzelfde geldt voor de verschillende statistieken van je racecoureur. Wat voor invloed de statistiek ‘conditie’ heeft gedurende een race, geen idee. En dat zeg ik terwijl ik 97 uur op de klok heb staan.
Motorsport Manager creëert door zijn menustructuur ook vaak onverwachte momenten. Soms moet je in een extra submenu klikken om echt de informatie te vinden die je nodig hebt, maar dit vergeet je nog wel eens. Contracten verlengen is bijvoorbeeld een omslachtig proces en zowel ikzelf als een vriend kwamen er plots achter dat ons hele raceteam en alle monteurs aan het einde van het seizoen contractloos met de noorderzon waren vertrokken.
Geen enkele game is perfect, dus je leert omgaan met dit soort nukken. Totdat Motorsport Manager weer komt met een goedbedoelde gratis update.
Update: betere coureurs
Het begon nog onschuldig met kleine patches. De user interface van Motorsport Manager kreeg een nieuwe lik verf en ziet er ondertussen een heel stuk strakker uit. Ook werd in een patch vermeld dat races meer uitvallers zouden kennen. Bij mij – en vele anderen – gebeurde echter het tegenovergestelde. Er vallen nauwelijks meer coureurs uit en in de community wordt vermoed dat er een statistiek juist een verkeerde kant op is getuned. Is het te bewijzen? Nee. Is het van belang? Ook niet echt. Maar het is wel vreemd.
Update: je weet niets
Een paar maanden terug verscheen er een grote update voor Motorsport Manager, in samenhang met nieuwe downloadbare content. Een herbalancering van de verschillende wagenstatistieken en een nieuw spelelement: je kan je auto ontdoen van gewicht, maar dat gaat ten koste van de betrouwbaarheid. Ik vervloek nog altijd de dag dat deze patch binnengehengeld werd door Steam.
Ik heb een langlopende carrière opgebouwd in mijn (enige) savegame en was op weg om met mijn raceteam te promoveren naar de hoogste raceklasse, mits ik mijn grootste concurrent achter me kon houden. Elke race was intens spannend en mijn racebeslissingen (en fouten) deden er echt toe. Maar door de patch was alles ineens anders. Mijn auto was niet vooruit te branden en de eerste de beste race eindigden mijn coureurs prompt in de middenmoot. De races erop precies hetzelfde. Wat bleek: het strippen van gewicht was veel te sterk en de kunstmatige intelligentie maakte er gretig gebruik van. Ikzelf niet.
Ten eerste omdat ik de optie vaak vergat omdat het in een weggemoffeld menuutje staat. En ten tweede omdat mijn strategie altijd lag op het ontwikkelen van nieuwe auto-onderdelen, niet het strippen van bestaande onderdelen. Dat had al 75+ uur voor me gewerkt. Die kennis kon ik in de prullenbak gooien.
Na zeven dramatische races was mijn team volledig gedemoraliseerd (ikzelf ook) en plofte er een mailtje binnen. De voorzitter was ontevreden en eiste dat ik zou promoveren, anders zou ontslag volgen. Een rekensom leerde me dat dit onmogelijk was met nog vijf races te gaan in het seizoen. Daar zat ik dan. Gepatcht en genaaid.
Ik heb de game maanden niet meer aangeraakt…
Een patch! Hoera! Of toch niet?
Een vriend bracht me onlangs het goede nieuws. Een nieuwe gratis patch! Weight stripping werd generfd en is ook als regel te verbieden per raceklasse. Ik was in een jubelstemming en ondanks de mail van mijn voorzitter, heb ik toch verder gespeeld met mijn savegame. Ik boekte drie overwinningen. Het was blijkbaar genoeg, want ik mocht ondanks de dreigementen en een misgelopen promotie het volgende seizoen nogmaals proberen te promoveren. Helemaal lekker. ‘Wat een topgame is het toch’, dacht ik nog bij mezelf
Als bonus had de nieuwe patch nog wat leuks gebracht: pitcrews. Waar in het verleden een magische dobbelsteen bepaalde dat pitstops mis konden gaan, is nu per band, krik, bijtankslang en reparatie te zien wie er faalt. Een leuk systeem dat je als speler meer controle geeft over hoe je pitstops inricht. Wie doet wat en welke faalhaas mag nooit meer met een moersleutel in je garage komen.
Inmiddels ben ik halverwege het nieuwe seizoen en sta ik fier bovenaan. Maar ik heb het spel pas weer boos afgesloten. Wat blijkt: die nieuwe pitcrew moet je ook steeds nieuwe contracten aanbieden: de contractduur is ingesteld op een aantal races, niet per kalenderjaar. Zoals de rest VAN DE HELE GAME WERKT. Dus hier zit ik dan. Mijn pitcrew is – opeens – de deur uit gelopen en ik heb uit nood halverwege het lopende seizoen een stelletje chimpansees uit de plaatselijke dierentuin moeten inhuren. De eerste de beste race ging het al ontzettend mis en werd een zekere overwinning vergooid door een banaan in de uitlaat. Na de race kreeg ik een mailtje van de voorzitter…hij was niet zo blij met de prestaties afgelopen weekend. Klote Motorsport Manager met zijn gratis updates…
Mogelijk volgt er later nog een update voor dit artikel.