Gametitels hebben weinig met originaliteit te maken. Dat is de conclusie als je alle titels van games van de drie grote uitgevers bekijkt. De meest gebruikte woorden beschrijven vaak technische aspecten of het platform waarop het wordt uitgebracht.
Meer gesproken verhalen horen? Abonneer je op onze podcast Laadscherm Voorgelezen
Eerder analyseerde ik al 47.263 games om te zien wat ik hiermee over de game-industrie kan vertellen. Met dezelfde gegevens kijk ik nu naar gametitels: wat zijn de meest gebruikte woorden die onze meest geliefde hobby omschrijven? En je kunt via de tool onderin jouw eigen gametitel genereren.
Om een coherente set met woorden te krijgen, kijk ik naar alle titels die op platforms van de drie grote uitgevers Nintendo, Microsoft en Sony zijn uitgebracht. Dan gaat het om 8.704 games en 8.098 unieke woorden. Vervolgens heb ik de 50 meest gebruikte woorden in gametitels gevonden en in deze doorzoekbare grafiek gezet. Ik licht de opmerkelijkste woorden even toe.
Super, 64 en Advance
Het meest gebruikte woord in gametitels is Super. Tussen 1991 en 1996 ontstaat een enorme piek in het gebruik van dat woord: niet gek, aangezien de SNES veel uitgevers uitdaagde om dat woord in de titel van hun game te verwerken.
Denk aan klassiekers zoals Super Metroid, Super Mario World of Super Castlevania, maar ook obscure games – zoals Lothar Matthäus Super Soccer en Super 3D Noah’s Ark – werden voor die console uitgebracht. Het is het meest dominante woord in de gamegeschiedenis, maar tegenwoordig zul je het nauwelijks meer aantreffen.
Dat is niet de enige keer dat Nintendo het meest dominante woord in de schappen bepaalde. Twee andere dominante periodes waren namelijk het tijdperk 64 en Advance, overduidelijk afgeleid van de respectievelijke platforms Nintendo 64 en Game Boy Advance. Vlak na het Advance-tijdperk (dat eindigde rond 2005) ontstaat een vreemde piek met twee woorden die dichter bij elkaar liggen dan je zou vermoeden.
Vol. en Series
In 2004 is een grote piek te zien van titels met de woorden Vol. en Series. Dat komt door de uitgave van een hele reeks games met titels als Famicom Mini Series Vol. 24: Kid Icarus voor de Game Boy Advance. In deze jaren kwamen net iets meer games uit met het woord Series, waardoor dit een van de meest dominante termen in 2004 was.
Een minder sterk effect van zulke gameseries zie je rondom het woord Sports. Bij de launch van de Wii bleek Wii Sports een doorslaand succes te zijn. Een paar uitgevers kregen dollartekens in hun ogen en brachten game uit die met hun titel dicht bij de perfecte demo voor Nintendo’s nieuwe console wilden komen. Na de enorme piek in 2010 was het Sports-tijdperk echter weer snel voorbij.
Het Edition-tijdperk is aangebroken
Je kunt er redelijk sarcastisch van worden: het Edition-tijdperk. We zitten er nu middenin en niets duidt erop dat we er snel vanaf zijn. Voor de duidelijkheid: het gaat hier niet om Special Editions die je naast de reguliere game kunt kopen, maar om de officiële releasetitel van die game. Een aantal voorbeelden: Dishonored Definitive Edition (oh, hebben jullie de game eindelijk een keer afgemaakt?), Pool Paradise: International Edition (daarvoor kon je alleen een binnenlandse competitie spelen?) en Skulls of the Shogun: Bone-A-Fide Edition (huh?).
Als één ding blijkt uit de woordanalyse van games, dan is het wel dat overkoepelende zaken zoals ‘het platform waarop een game wordt uitgebracht’ of ‘deze game is in een nieuwe versie verkrijgbaar’ belangrijker zijn dan het prikkelen van je creativiteit. Originaliteit blijft wat dat betreft redelijk diffuus. Ontwikkelaars hebben vrijheid om hun games te noemen zoals zij mogen noemen, maar de dominerende woorden blijken vaak over strategieën en console-dominantie te gaan.
Maar wij dagen jou uit om uit die woordenbrei alsnog originele gametitels te genereren. In de onderstaande tool kun je je eigen gametitels maken uit 8.704 bestaande titels. Wij zijn erg benieuwd welke parels jullie ontdekken (laat het me weten via @jerryvermanen of [email protected]). Grote kans dat je bestaande games tegenkomt, maar druk gerust nog eens op de knop. Enkele games waar wij enthousiast van werden:
- God of Influence: minotaurs slopen, sirenen vermoorden en maximale engagement bereiken op alle social platforms
- Sid Meier’s Splinter Cell: turn-based hexagon espionage over de tijdspanne van 50.000 jaar
- Star Wars: Ace Attorney: de Death Star is vernietigd, maar door een vormfout heeft Darth Vader de kans om in de rechtbank zijn gelijk te halen.