Game- en filmtitels gaan altijd over genres Hoe ik mijn denkfout wist om te zetten naar een nieuw inzicht4 minuten leestijd

Het nare van een vooroordeel is dat je vaak denkt dat je het bewezen hebt. Voor dit artikel duik ik in de meestgebruikte woorden in game- en filmtitels. Ik dacht dat ik een enorm verschil tussen die twee media had gevonden. Het blijkt echter een overeenkomst.

Meer gesproken verhalen horen? Abonneer je op onze podcast Laadscherm Voorgelezen

In mijn twee eerdere Laadscherm-artikelen bekeek ik de ontwikkeling van genres in games, en wat de meest gebruikte woorden in gametitels zijn. En dat laatste wilde ik ook eens afzetten tegenover een ander medium. Want ik had het vermoeden dat filmtitels vaak over emoties gaan, en games enkel en alleen een product aanprijzen.

Dat blijkt ook te kloppen. En toch ook niet. Een denkfout zat mij in de weg.

Eerst naar de grafiek. Hiervoor heb ik alle gametitels bekeken voor de platformen van de huidige drie grote uitgevers: Sony, Microsoft en Nintendo. Deze gametitels heb ik naast alle filmtitels op IMDB gelegd. Vervolgens heb ik alle woorden afzonderlijk geteld, getallen gefilterd en woorden verwijderd die in totaal minder dan 100 keer voorkomen. Als je vervolgens elk woord telt in beide media en corrigeert per 10.000 woorden, krijg je onderstaande grafiek.

Waar zit de denkfout?

Wat mij als eerste opviel, is het soort woorden dat bij games en films prominent aanwezig is. Games bevatten vaak de woorden Super, Edition, Dragon, War, Battle en Adventure. Bij films zijn die woorden Girl, Love, Me, You, With en Woman. Gaan filmtitels daarmee vaker over mensen en emoties, terwijl gametitels je willen vertellen wat je gaat kopen?

Mijn vooroordeel werd hierdoor gesterkt. Maar ik zocht het antwoord bij René Glas (foto), docent op de opleiding New Media & Digital Culture op de Universiteit Utrecht.

“Titels van games signaleren vaak het genre aan potentiële kopers”, zegt Glas zodra ik hem de resultaten voorleg. “Dat betekent dat games met titels waarin Battle, Adventure, Dragon en War te vinden zijn, iets zeggen over het feit dat ze bijvoorbeeld first-person shooters, strategy games of role-playing games zijn. Op die manier weten spelers dus wat ze kunnen verwachten.”

En daarmee dacht ik mijn hypothese te hebben bevestigd, maar Glas zegt dat het inspelen op verwachtingswaarden ook in andere media – en dus ook in films – gebeurt.

“Waar games verschillen van films is het concept ‘genre’. Bij games gaat genre over wat je doet (puzzelen, vechten, sport, strategy, etc.), terwijl het bij films vooral gaat over representatie en stijlconventies.” Hij noemt als voorbeeld de romantische komedie. In films is dit een veelvoorkomend en populair genre, dus dan zie je vaak het woord Love terug in de titel. “Bij games is dit geen genre, dus zie je dat titels vaak refereren aan de andere populaire gamegenres.”

Titels beschrijven in zowel films als games het genre. In films is het genre vaker gebaseerd op het narratief, en in games is genre eerder een spelmechaniek. Het lijkt een verschil in benadering, maar in feite doen filmtitels hetzelfde: verwachtingsmanagement.

En daar zit de kern: titels zijn marketing

Glas gaat nog één stap verder in zijn antwoord. “Films gaan niet méér over liefde, en games niet váker over oorlog of conflict. Dat is qua genre niet alleen appels met peren vergelijken, maar het wekt ook het idee dat games en films als media op eenzelfde wijze functioneren.”

Volgens de gamedocent staat het neerzetten van een uitgebreide wereld en diepgaande personages niet zo centraal in games, zoals dat bij films wél het geval is. De mechanieken in het spel vormen bij games veelal het doel van het spel. “Dat maakt de games niet minder interessant als games, maar is een herinnering dat we ervoor moeten waken niet puur vanuit een narratieve bril naar games te kijken.”

“Je kan wel zeggen dat beide media in hun titels blijkbaar – maar niet verwonderlijk – sterk inzetten op in die media populaire/gangbare genreconventies om op deze wijze zo duidelijk mogelijk te maken waar een mogelijke consument aan toe is. Het geeft zo inzicht in de marketingstrategieën van beide industrieën.”

Ik ben ook erg benieuwd wat jij in deze grafiek weet te vinden. En als je nog ideeën hebt voor nog meer data-analyse in games, mail me dan op jerry@laadscherm.nl.