Deze mensen schrijven de enorme walkthroughs op GameFaqs Pennen voor een passie

Zonder walkthrough op GameFaqs bestaat een game eigenlijk niet. Op die site is door de jaren heen een groot archief ontstaan van gidsen, allemaal geschreven door mensen met een passie voor games. En nog steeds zijn er vrijwilligers die honderden vrije uren steken in het schrijven van walkthroughs. Maar waarom? Een video kijken waarin een Let’s Player voordoet hoe iets moet, is toch veel gemakkelijker dan een tekst doorspitten…

Meer gesproken verhalen horen? Abonneer je op onze podcast Laadscherm Voorgelezen

Ruim vijftien jaar geleden was het niet zo simpel. YouTube bestond nog niet. Ik was aangewezen op de Nintendo Hulplijn, maar meer nog op GameFaqs, waar mensen enorme naslagwerken in platte tekst publiceerden over bekende en minder bekende games.

De website bestaat al sinds november 1995, maar de 21 jaar erna is er in essentie niets veranderd. Ben je op zoek naar een walkthrough of veelgestelde vragen over een spel, dan is de kans groot dat je uitkomt op GameFaqs, zelfs al zijn er inmiddels veel sites die hetzelfde doen.

Wie en waarom

Ik vroeg me af wie de mensen zijn die zoveel tijd steken in het schrijven van zo’n gids. Op GameFaqs zocht ik naar de nieuwste games die al van walkthroughs zijn voorzien. Ik zag ze onder meer voor The Legend of Zelda: Breath of The Wild, Persona 5 en Final Fantasy XV. Eén ding hebben ze gemeen: het gaat om gigantische games en dus ook gigantische gidsen. Een zo compleet mogelijke walkthrough schrijven voor deze spellen kost je wel wat meer dan een weekend.

In mijn zoektocht vond ik drie enthousiaste schrijvers die over hun werk voor GameFaqs wilden praten. Eén van hen is Andrew Turelli (32) uit New York, online beter bekend als codebreak1337. Hij begon ooit met het uitschrijven van Dragon’s Dogma, maar zijn meest recente bijdrages zijn walkthroughs van Breath of The Wild en Final Fantasy XV.

Turelli zegt het vooral te doen omdat hij het fijn vindt uitleg te geven over games en ze helemaal uit te pluizen. Daar is Alex Kleinheider (29) uit Californië het mee eens. Op GameFaqs schrijft hij als Vinheim over games als Fire Emblem en NieR: Automata. “Ik wil graag mensen helpen en ik vind het natuurlijk gewoon leuk om te doen. Daarnaast heb ik online veel mensen ontmoet die ik nu als vrienden beschouw.”

Voor Greg (31) uit het Amerikaanse St. Louis is het simpelweg een hobby. “Het is geweldig om feedback te krijgen en andere gamers te helpen. Het kost onnoemelijk veel tijd, maar het is ook gewoon heel erg leuk om te doen. Soms ontvang ik donaties, wat me helpt om nieuwe games te kopen.” Greg benadrukt dat geld niet de drijfveer is, maar dat een donatie van een blije lezer altijd een glimlach op zijn gezicht tovert.

De Gouden Gids

Maar hoeveel tijd kost het schrijven van een walkthrough dan? In het geval van Greg, die online schrijft onder de naam Bkstunt_31, betekent het vijf tot tien minuten van een game spelen en dan opschrijven wat er is gebeurd. Steeds om en om en dat blijven herhalen. “Het is een lang en vermoeiend proces.”

Greg schrijft een naslagwerk over Persona 5. Met die Japanse RPG ben je al tientallen uren uren zoet als je niet alles opschrijft. “Ik ben er nog steeds niet mee klaar. De basis staat voor zo’n 80 procent, maar er is waarschijnlijk nog een tweede en mogelijk derde keer doorspelen nodig om de gids te krijgen waar ik hem hebben wil.”

GameFaqs-schrijver Kleinheider denkt ongeveer tweehonderd uur in NieR: Automata te hebben gestoken. “Je speelt de game simpelweg heel veel en probeert zoveel mogelijk dingen uit om het spel beter te begrijpen”, zegt hij. Daar is Turelli het mee eens. Hij probeert alles helemaal zelf te doen, maar dat lukt niet altijd. “Om informatie over de verstopte Korok Seeds in Zelda te vinden, heb ik wel hulp ingeschakeld. Dat is bijna niet te doen.”

Niet iedereen probeert zoveel mogelijk zelf te doen, al is dat meestal wel het startpunt. “Maar ik krijg doorgaans veel informatie van lezers”, zegt Kleinheider. “Dat gaat dan over gemiste items of alternatieve strategieën. Dat is altijd goed om te horen.” Een online gids is niet alleen een work in progress, het is uiteindelijk ook een teamprestatie waaraan lezers kunnen bijdragen.

“Vaak komen de diepere hints en trucs van lezers of andere bronnen”, zegt Greg. “Als een game net is uitgebracht, is er nauwelijks hulp te vinden. Schrijf je over een game van meer dan tien jaar oud, dan kun je al van alles opzoeken om te vermelden in je gids.”

Bestaansrecht

Op YouTube vind je tegenwoordig videoseries waarin games van begin tot eind worden uitgespeeld. Afkijken lijkt simpeler dan in een tekst opzoeken wat je als volgende moet doen. Maar geschreven gidsen hebben zeker bestaansrecht, zeggen de schrijvers. “Het grootste voordeel is natuurlijk dat je een tekst gemakkelijker doorzoekt dan een video”, zegt Greg. “Video’s zijn ideaal voor het halen van trofeeën en het checken van locaties om verzamelspullen te vinden. Maar de meeste video-walkthroughs gaan niet zo diep als een goede geschreven gids.”

Om walkthroughs te schrijven moet je niet alleen een goede pen hebben, maar vooral een grote passie voor games. Het gaat niet om geld, maar om interactie met lezers en de nieuwsgierigheid om werkelijk alles uit een spel te halen wat erin zit. “Je mist altijd wel iets, maar je probeert het zo goed mogelijk te doen”, zegt Turelli. “Een goede walkthrough complementeert een goede game.”

Techredacteur bij Bright en iPhoned. Berooft shopkeepers in Spelunky en hoopt dit jaar lekker veel Japanse games te spelen. Volg me op Twitter of mail me op rutger@laadscherm.nl.