Sommige games laten je personage een ambacht leren. Zo creëer je de ene keer betere wapens, trek je dan weer vis uit een modderige stroom water of doe je een snelcursus kleermaker zodat je niet naakt door de spelwereld hoeft te banjeren. Maar wat nou als je games gebruikt om ‘in real life’ een ambacht te leren? Dat is precies wat Arjan Boeve deed. Games vormden zijn inspiratiebron om de ambacht van het maken van glas-in-lood ramen onder de knie te krijgen.
Meer gesproken verhalen horen? Abonneer je op onze podcast Laadscherm Voorgelezen
In 2015 woonde hij achteraf, ergens in Normandië, Frankrijk. Hij ging op bezoek naar zijn opa in Nederland, waar hij een Tiffany-lamp (foto) zag. Dat bracht hem op het idee om zelf het vak te leren en een nieuwe weg in te slaan. Want tot dat moment werkte hij als motion graphic designer. “Ik ben letterlijk op de terugreis vanuit Nederland langs een glas-in-lood-winkel gereden. Daar zei ik dat ik alles wilde hebben wat ik nodig had om te beginnen. Van een slijptol en loodmes tot glas, soldeer en soldeerbout.”
Money to burn
So far so good, zou je denken. Maar hoe kom je er als dertiger bij om juist dát ambacht te leren en dan de op zijn minst ongewone link met games te leggen? “Ik zocht een manier om het snel te leren. En dat was als ik kleine items zou maken die verkocht konden worden. Zodat ik sneller het hele leertraject kon doorlopen. Ik moest van mezelf iedere dag iets maken.”
Maar het heeft ook te maken met een stevig stukje commercieel inzicht. Want er moet natuurlijk ook gewoon geld binnenkomen. “Je zoekt een markt en vraagt jezelf af: waar hebben mensen geld voor over. Mensen die gamen hebben vaak money to burn als het aankomt op hun liefde voor popcultuur en games.”
Nostalgische waarde
Dat klinkt vooral als een sterk commercieel idee, waar weinig liefde aan te pas komt. Maar dat is helemaal niet het geval. Want zonder zijn passie voor gamen, had hij dat idee nooit gevat, zegt Arjan. “Games hebben een nostalgische waarde. Dat heb ik heel sterk bij sommige games. Dat zijn echt herinneringen. Als mijn broer het heeft over Ocarina of Time op de Nintendo 3DS, denk ik direct terug aan de eerste klas. En dat gevoel zocht ik op in mijn werk. De rust en nostalgie naar het moment dat je tijd had om echt in die games te duiken.”
Geluk bij een ongeluk is dat gamepersonages zich heel goed laten omzetten in glas en lood. “Heel veel personages hebben volume. Terwijl je bij glas in lood vaak mensen ziet die geen oog hebben voor het maken van een afbeelding. En dat heb ik vanuit de kunstacademie en motion graphic design juist wel. Ik heb kinderboeken uitgegeven en veel geanimeerde shots gemaakt. Dus ik snap wel hoe beeld werkt.”
Viraal
Binnen een half jaar nadat hij begon, ging zijn werk viraal. Tot dat moment verkocht hij zijn werk vooral via Etsy. “De zwager van een vriend van me uit de VS plaatste een bericht op Imgur. Dat bericht werd in een nacht tijd door meer dan 230.000 mensen ‘ge-upt’.”
En ook binnen- en buitenlandse media wisten Arjan ineens te vinden. Van regionale media en nationale media tot in het buitenland. “Er werd ineens in 16 talen over me geschreven. Binnen no-time was alles uitverkocht en moest ik in een maand tijd voor 10.000 euro aan glas in lood maken.”
Ronnie Flex hapt toe
Uiteindelijk vindt ook rapper Ronnie Flex het werk van Arjan. Hij wil graag de glas-in-lood-versie van Vegeta (foto onder) in zijn huis hebben. “We hebben over de prijs onderhandeld, maar op Instagram heeft hij toegezegd dat hij hem voor 6000 euro koopt. Maar hij moet hem nog wel op komen halen.”
Door al die aandacht kon Arjan zijn plannen nog grootser aanpakken. “Ik kon ineens meer apparatuur kopen. Een zaag, slijpmachines, noem het maar op. Ik ben gelijk naar Nederland gereden en heb alles volgeladen met reserveonderdelen.”
Maar waar zitten de mensen die zijn werk kopen? Niet heel verrassend was dat vooral de VS. “Ik heb nu 250 werken verkocht, waarvan vijf aan Nederlanders. Eén daarvan is mijn huisarts. We leven dus kennelijk in de tijd dat artsen zijn opgegroeid met games. Maar daarmee maakt hij dus wel mijn quote waar, dat het gaat om nostalgie. Het is kunstig en mooi. Maar het is ook een soort venster naar je jeugd.”
Crowdfundactie
Uiteindelijk besluit Arjan om ook een crowdfundactie op te zetten. Eerst zegt hij dat te doen om een grotere workshop te openen. Maar eigenlijk was het vooral om zichtbaarder te worden in Nederland, geeft Arjan toe. “Want als we als bedrijf succesvol willen worden, moet ik wel met meer mensen aan slag. Dat kan niet met klanten waar ik maar 100 euro omzet pak. Hoe leuk ook, dan red je het niet.”
Dat wierp zijn vruchten af. Want afgelopen jaar deed hij zes projecten voor zakelijke klanten. “We hebben een klassieke kaart gemaakt van de plattegrond van Zwolle, voor een horecaonderneming. En een logo in de Houthaven in Amsterdam. Helemaal in 3D met kunstlicht.”
Cartoon Network of Blizzard
Ondanks het zakelijke belang om het te maken in glas in lood, komt Arjan toch weer terug bij zijn passie: gamen. “Mijn persoonlijke doel blijft om in opdracht werk te maken op basis van andermans IP’s. Bijvoorbeeld werk voor Cartoon Network of Blizzard. Ze zijn ook zo goed in character design, dat is echt fijn.”
Of bijvoorbeeld aansluiting vinden bij de superheldenfilms die om de haverklap uitkomen. “Ik zou heel graag met Marvel om tafel willen. Als die Iron Man in de bioscoop komt te hangen, dat zou gaaf zijn. Stel de Pathé-bioscoop geeft me een x bedrag per maand. Dan bouw ik iedere maand zo’n ding voor ze.”
Maar Nintendo zou Arjan niet snel durven bellen. “Omdat ik natuurlijk al eens iets heb verkocht van hun IP’s. Maar ideeën zat. Ik heb bijvoorbeeld een groot Twilight Princess-ontwerp. Dat ligt al lang op de kast. Of Samus. Dat zou een werk van 1,20 meter bij 2,60 worden. Daar zit ruim 600 uur werk in. Dat komt dan neer op zo’n 20.000 euro.”