Toen ik klein was, pakte ik regelmatig mijn fietsje om naar de plaatselijke bibliotheek te gaan. Hoewel ik ook de nodige boeken verslond, was mijn eerste stop altijd de gamebak. Voor een paar extra centen kon ik elke week een game mee naar huis nemen. Commandos, Rayman, Heart of Darkness, Tomb Raider; ik heb dankzij de Openbare Bibliotheek heel wat toffe spellen kunnen spelen. Eén game is me in het bijzonder bijgebleven. Hoe heet ‘ie ook alweer?
Meer gesproken verhalen horen? Abonneer je op onze podcast Laadscherm Voorgelezen
Met hoeveel plezier ik ook aan mijn tijd in het spel terugdacht, de naam van de game is me jarenlang ontgaan. Het was een wereld vol magische wezens, kwaadaardige ridders en één jonge speelgoedheld om de boel te redden. Buiten de setting wist ik nog dat het een LEGO-game betrof. Elk jaar had ik wel een moment dat het spel zich in mijn brein nestelde en ik een avond de krochten van het internet uitkamde op zoek naar het verlossende antwoord op mijn vraag: hoe heet deze game?
Zoektermen als “LEGO, medieval video game” wezen voornamelijk op LEGO Creator: Knights’ Kingdom. Ongetwijfeld een heel leuke game, maar niet degene die ik zocht. De toevoeging van “90’s” deed niet veel meer dan mijn scherm bevuilen met hele lijsten aan LEGO-games die waren verschenen in de jaren ’90. Allemaal leuk en aardig, maar de mijne stond er wederom niet tussen.
Tot een aantal maanden geleden: de game had zich weer genesteld in mijn onderbewustzijn en de jaarlijkse zoekavond was gaande. Na een half uurtje doorklikken kwam ik tot de realisatie dat het misschien wel helemaal geen LEGO-game was waar ik naar zocht. In mijn hoofd bestonden alle poppetjes in de gamewereld uit die kenmerkende blokjes van de Deense speelgoedfabrikant.
Maar langzamerhand begon zich een beeld te vormen van personages met wat minder hoekige vormen. Na het vervangen van de zoekterm “LEGO” door “Playmobil” was het in één keer raak. Daar stond als tweede zoekresultaat mijn vergeten game: Hype: The Time Quest. Een avonturengame uit 1999 gemaakt door Ubisoft Montreal en de eerste game waar Patrice Désilets aan heeft meegewerkt, later vooral bekend geworden om Prince of Persia: The Sands of Time en als bedenker van de Assassin’s Creed-serie.
Van duffe glimlach naar pijnlijke grimas
Daar stond hij me dan aan te kijken, met geheven zwaard en de kenmerkende duffe Playmobil-glimlach op zijn gezicht: Hype, de speelgoedridder uit mijn verleden. De voortkabbelende zoektocht maakte plaats voor een stroom herinneringen die duidelijker waren dan ooit. Ik dacht terug aan het beginstadje, het kasteel van de koning, het klooster daar vlakbij, de tovenaar Gogoud die je bijstaat in het begin van je queeste, Zatila de draak en de zwarte ridder die je terugwerpt in de tijd en de koning van zijn troon stoot.
Ik bestelde de game bij de enige winkel ter wereld die de het spel leek te hebben en downloadde op een fansite alvast de demo. De duffe glimlach die ik tijdens het zoeken naar die demo had overgenomen van Hype, maakte tijdens het spelen langzamerhand plaats voor een pijnlijke grimas. Allereerst was de game nauwelijks werkend te krijgen op een moderne pc, maar opvallender was dat het voor geen meter bestuurde. Hoe ik dit poppetje ooit als 10-jarige heb weten te besturen, is mij een raadsel. Ik heb me door de opening van de game heen geworsteld, maar het spel bevatte geen vleugje van de magie waarop ik had gehoopt. Het in mijn geheugen o zo bruisende begindorpje bleek niets meer dan een verzameling levenloze huisjes. Al mijn fantastische herinneringen aan de game brokkelden langzaam maar zeker af.
Ik kan het Hype: The Time Quest nauwelijks kwalijk nemen: mijn brein had de game zo extreem opgehypet dat deze queeste gedoemd was om te mislukken. Hoewel mijn jeugdherinneringen volledig vernacheld zijn, heb ik wel een wijze les geleerd: laat de geschiedenis de geschiedenis en blijf weg van games uit je jeugd. Denk eraan, koester de mooie herinneringen, maar probeer ze niet te herleven. Daar kwam ik die avond op pijnlijke wijze achter.
De dag erna kreeg ik een e-mail van de webshop waar ik Hype: The Time Quest had besteld. Mijn bestelling werd geannuleerd, want het spel was niet op voorraad. Gelukkig maar.